GARAM SEMULAJADI BEGITU BERKESAN

1.2 PENGGUNAAN GARAM SEMULAJADI BEGITU BERKESAN !


Sejak kebelakangan ini, media di Jepun dan Korea juga di kebanyakkan negara maju banyak menerbitkan artikel berkaitan kesihatan dan kebanyakkannya merujuk kepada soal pemakanan. Terdapat kajian yang cukup menyeluruh tentang garam yang dapat membantu menyembuhkan pelbagai penyakit. Antara yang dilaporkan oleh artikel-artikel kesihatan tersebut adalah :

 Tahap keberkesanan mencapai 90% bagi pesakit alahan kulit.

 Tekanan darah tinggi dapat dielakkan

 Menstabilkan tekanan darah dan menurunkan jumlah glukosa dalam darah.

 Berupaya membantu menyembuhkan keadaan urat mata berdarah serta mata berair.

 Simptom-simptom Hepatitis B selama 10 tahun dapat dikurangkan.

 Membantu menghilangkan kekejangan bahu, kebas pada belakang leher dan migrain.

 Membantu menghilangkan bintik hitam di muka, mengurangkan keguguran rambut.

 Membantu menyembuhkan penyakit berkaitan fungus.

Ini adalah kesan penggunaan garam semulajadi.

Penyakit berkaitan kulit selalunya menghidapi penduduk bandar, namun ianya amat jarang malahan tidak pernah langsung berlaku kepada para penduduk berhampiran pantai. Ini kerana mereka seharian menjadikan air laut sebagai tempat riadah. Mandi laut sebenarnya adalah satu terapi. Pencemaran daripada kilang melalui buangan juga daripada kapal-kapal menjadikan air laut kini tidak sesuai lagi untuk digunakan sebagai sumber minuman dan rawatan.

Bagi penghidap darah tinggi, faktor utama tekanan adalah disebabkan oleh kandungan Natrium. Garam semulajadi mempunyai kandungan Natrium yang rendah jadi kita boleh andaikan bahawa garam semulajadi boleh membantu mengawal tekanan darah tinggi.

Buah-buahan pula mengandungi kandungan kalium yang tinggi dan mineral ini boleh menyingkirkan Natrium. Garam semulajadi mengandungi kelebihan 18 kali lebih kuat untuk menyingkirkan Natrium berbanding garam buatan. Oleh itu, kita rumuskan bahawa garam semulajadi berkeupayaan membantu mengubati pelbagai jenis penyakit seperti masalah mata, bahu, kulit dan keguguran rambut.

No comments:

Post a Comment