KESAN GARAM TERHADAP SISTEM BADAN MANUSIA

1.3 KESAN GARAM TERHADAP SISTEM BADAN MANUSIA


Mari kita lihat beberapa kesan garam semulajadi terhadap beberapa jenis penyakit.

  • Penyakit kulit kering
Sabun tidak berfungsi secara total untuk mengatasi masalah kekeringan kulit. Garam semulajadi dapat membantu mengatasi masalah ini. Caranya ialah dengan melarutkan garam ke dalam air, rendamkan tuala kecil kemudian sapukan di bahagian berkaitan. Selepas 2-3 minit, cucikan bersama air bersih.

Gunakan larutan yang rendah dan dipertingkatkan selepas beberapa kali. Di samping itu meminum larutan garam sebanyak 3 kali sehari selama seminggu akan menghentikan kegatalan kulit dan selepas 6 bulan penyakit ini akan sembuh sepenuhnya.

  • Kekejangan bahu dan kebas belakang leher
Penyakit ini jika berlarutan akan membawa kepada sakit kepada dan muntah-muntah, oleh itu, sapukan garam semulajadi dibahagian belakang badan. Selepas 5 minit peluh dan juga bahan buangan yang terkumpul di bahagian ini akan diserap oleh garam semulajadi.

Dilakukan beberapa kali, masalah ini akan berkurangan dan dalam masa yang sama sistem peredaran darah akan diperbaiki. Menghindarkan daripada selsema dan tekanan darah tinggi.



Penurunan nilai glukosa dalam darah

Insulin yang dihasilkan oleh pankreas berfungsi membawa glukosa yang larut dalam darah ke seluruh sel. Apabila nilai glukosa dalam darah bertambah, kita akan mengalami kekurangan insulin dan glukosa akan berkumpul didalam darah.

Apabila nilai glukosa terlalu tinggi, glukosa akan dikeluarkan melalui pembuangan air kencing dan ini adalah punca utama DIABETES atau kencing manis. Dengan ini kita mengetahui bahawa insulin merupakan faktor utama dalam mengawal nilai glukosa dalam darah. Garam semulajadi mengandungi ZINK yang boleh meningkatkan fungsi insulin. Selepas garam buatan digantikan dengan garam semulajadi dalam masakan harian, dalam tempoh 2 hingga 3 bulan nilai glukosa akan kembali berada pada tahap normal.

Tekanan darah tinggi

Antara kesan garam semulajadi ialah menstabilkan tekanan darah. Natrium merupakan faktor penyebab bagi tekanan darah tinggi, kandungan Kalium yang tinggi dalam garam semulajadi dapat menyingkirkan Natrium daripada badan. Ini kerana natrium yang tinggi akan menyebabkan arteri menjadi keras ini akan menyukarkan aliran darah dan oksigen ke seluruh badan terutamanya bahagian otak. Oleh itu penggunaan garam semulajadi menggantikan garam buatan adalah keputusan terbaik.

Hepatitis ( Penyakit berkaitan hati )

Hepatitis-A merupakan penyakit yang menjangkiti melalui makanan dan juga perkakasan makanan dan ianya mudah disembuhkan. Hepatitis-B adalah penyakit yang disebabkan oleh transfusi darah, suntikan dan juga hubungan kelamin yang membawa masuk virus ke dalam system badan. Hepatitis-B tergolong dalam jenis penyakit kronik. Sembelit merupakan musuh utama kepada penyakit hati. Hepatitis A boleh bertukar kepada Hepatitis B sekiranya tidak dirawat, hati boleh menjadi keras.

Oleh itu, garam semulajadi yang kaya dengan vitamin boleh meningkatkan metabolisme badan dan sistem pencernaan disamping membantu menghalang virus daripada terus membiak.

Mencantikkan Kulit

Mengurut muka bersama garam semulajadi akan menghindarkan bintik hitam dan jerawat. Kerana ianya akan membersihkan muka dan mengeluarkan kotoran melalui peluh.

Sekiranya garam semulajadi disapukan kepada kulit selama 2-3 hari, kita akan dapati kulit menjadi lebih licin dan cantik.

Masalah Kaki berbau

Ianya berpunca daripada kuman dan parasit pada kulit. Ini biasa berlaku kepada kaki yang mudah berpeluh atau pemakaian kasut sepanjang hari pembiakan kuman berlaku dalam keadaan lembab.

Sejak zaman dahulu lagi,, manusia menggunakan garam untuk membasmi kuman. Sayuran dan ikan diawet menggunakan garam untuk tahan lebih lama.

Kita boleh sapukan garam semulajadi kepada kaki yang berbau, selepas 2-3 minit, bersihkan. Amalkan selama seminggu, kaki tidak akan berbau lagi.

Melalui perbincangan dan penerangan diatas, kita dapat memahami keistimewaan garam semulajadi. Walaupun penerimaan masyarakat yang biasa menggunakan garam buatan adalah sukar, namun apa yang dipersembahkan adalah fakta yang tidak mungkin dapat disanggah kebenarannya.

Pada abad ini, perubatan tradisional Cina mendapat sambutan dan semakin mendapat perhatian daripada dunia perubatan barat. Ini disebabkan oleh tiada penemuan baru terhasil daripada kajian perubatan barat. Tambahan pula kesan daripada perubatan barat hanya dapat disahkan selepas menjalani pelbagai kajian dan ujian. Dalam tempoh ini, sudah pastinya ramai pesakit runsing tentang keadaan kesihatan masing-masing.

Cara penyelesaian pertama adalah bergantung kepada penemuan ubat baru yang tidak diketahui keberkesanannya, dan cara penyelesaian kedua adalah makanan daripada alam semulajadi untuk memperbaiki kesihatan badan.

Sekiranya anda menghidapi penyakit, cara penyelesaian yang manakah menjadi pilihan anda ?

Pengambilan ubat-ubatan akan pastinya membawa kesan sampingan. Semakin tinggi kesan terhadap badan semakin tinggi jugalah kesan sampingan yang bakal kita hadapi.

Garam semulajadi boleh disifatkan sebagai mengandungi unsur ubatan. Amalan dan cara penggunaan pada dos yang betul tidak akan membawa apa-apa kesan sampingan. Jika terdapat kesan sampingan, maka ianya merupakan kesan sampingan yang baik. Garam semulajadi tidak akan membawa sebarang kesan sampingan kepada semua penyakit. Kenapa ini boleh terjadi ?

Ini adalah disebabkan semua kehidupan di bumi berasal daripada lautan.

No comments:

Post a Comment