KEUNIKAN GARAM BULUH

1.9 RAHSIA & KEUNIKAN GARAM BULUH


Sekarang kita telah ketahui bahawa Garam Buluh dihasilkam melalui pembakaran buluh dapat membantu merawat masalah ketidakhadaman dengan mengambil sesudu garam bulh dan diletakkan ke dalam mulut. Ini dapat meningkatkan fungsi sistem penghadaman kita. Selain itu, ianya juga dapat digunakan untuk mencuci luka dan mata bagi meningkatkan tahap penglihatan.

Dalam deria rasa lidah manusia, masin merupakan rasa terpenting. Dengan itu, kentang goreng, makanan yang diawet, cip kentang, sos, kicap dan lain-lain diletakkan garam supaya ianya menjadi lebih enak selain tahan lama.

Namun demikian, kebanyakkan penyakit dewasa ini berpunca daripada pengambilan garam yang berlebihan maka kita perlu mengawal cara pemakanan kita. Ini adalah disebabkan garam yang digunakan di pasaran merupakan garam buatan yang kita memang sedari, amat merbahaya. Selain daripada tabiat pemakanan dan kekurangan senaman, punca utama penyakit adalah disebabkan oleh garam yang dimakan.

Garam, contohnya yang digunakan di negara Jepun, Amerika tidak ketinggalan Malaysia adalah garam buatan yang mempunyai kandungan Zink yang kurang. Zink adalah bertujuan untuk meningkatkan fungsi insulin. Di Amerika, 1 daripada 3 orang rakyatnya adalah pengidap DIABETES !

Apakah dengan menukar pengambilan garam daripada garam buatan kepada garam semulajadi kita dapat mencegah pelbagai penyakit yang merbahaya dewasa ini ?

Garam semulajadi mempunyai kesan yang berbeza berdasarkan cara pemprosesan dan tempat ianya diproses.

Dengan itu, harapan kita dapat direalisasikan dengan Garam Buluh.

Ketika sukan olimpik Seoul 1988 di Korea, garam buluh digunakan secara meluas dalam masakan yang dibekalkan kepada semua peserta, pegawai dan pengunjung. Sambutan yang diterima amatlah menggalakkan. Semua hotel bertaraf mewah telah menggantikan garam buatan kepada garam buluh walaupun berlakunya peningkatan kos.

Adakah anda berani menjimatkan wang yang sedikit demi meningkatkan risiko kesihatan anda terhadap penyakit-penyakit yang dibincangkan sebelum ini ?

Semua orang perlukan kesihatan dan bukanlah kesakitan.

Semenjak akhir-akhir ini garam semulajadi telah mula mendapat sambutan yang baik. Namun begitu. Makanan yang dijual di pasaran masih lagi menggunakan garam buatan. Oleh itu hendaklah kita mempastikan hanya makanan yang dicampurkan garam buluh sahaja sesuai untuk kita nikmati.

Garam buluh merupakan sejenis bahan makanan tradisional cukup bermanfaat dan telah diamalkan semenjak ribuan tahun lampau oleh negara Korea.

Seterusnya kita akan membincangkan tentang keistimewaan garam buluh dalam bab-bab berikutnya.

No comments:

Post a Comment