Merawat Hepatitis Yang Serius

Bamboo salt Mampu Membantu Merawat Hepatitis Yang Serius

Tanda-Tanda
Selepas tanda-tanda seperti selsema atau keracunan makanan muncul, pesakit akan demam secara tiba-tiba dengan suhu mencapai 38oC secara tiba-tiba. Selepas 2-3 hari suhu kembali normal, namun tanda-tanda seperti muntah, mual, kurang selera makan, sakit kepala, insomnia dan keletihan akan kelihatan.

Pada hari kedua, badan akan menjadi kuning ( Penyakit Kuning/Jaundis ). Muntah, sakit kepala dan keletihan akan semakin berkurangan.

Penyakit kuning juga akan hilang selepas 3-4 minggu dan tanda-tanda yang disebutkan tadi juga hilang.

Terdapat juga sebilangan pesakit yang menghidapi penyakit ini sehinga 2-6 bulan. Pada masa ini, hati dan limpa akan bengkak.

Pada permulaan hepatitis, warna air kencing akan menjadi gelap dan berbuih-buih. Selain itu ada juga pesakit tidak mengalami sebarang symptom penyakit kuning, dia tiba-tiba pengsan selepas mengalami sakit kepala yang teruk, muntah darah dan suhu badan tinggi. Sekiranya tidak dirawat dengan baik, selepas 10 hari hingga beberapa bulan pesakit akan meninggal dunia. Hepatis yang muncul selepas mengalami symptom selama 10 hari dipanggil Hepatitis B. Sekiranya tanda seperti penyakit kuning, bengkak hati, fungsi hati terhalang berterusan melebihi 4 bulan, dan symptom muncul berulang kali, ianya adalah Hepatitis A.

Punca
Hepatis terbahagi kepada Hepatitis A dan Hepatitis B. Keduanya berpunca daripada virus yang memasuki badan.

Virus ini menjangkiti akibat kurangnya amalan kebersihan. Penghidap penyakit ini kebiasaannya berusia dalam lingkungan 5-10 tahun dan diantara 20-30 tahun.

Hepatitis B merupakan penyakit yang disebabkan oleh transfusi darah ( Blood Transfusion ) atau suntikan yang membawa virus memasuki badan.

Cara Rawatan
Rehat dan zat yang tinggi merupakan komponen penting dalam rawatan. Penghidap penyakit ini walaupun tidak serius wajib berehat selama ½ bulan. Berehat sepenuhnya, sekiranya tidak, sukar untuk menyembuhkannya.

Selepas 2 minggu, badan pesakit akan kembali normal. Pesakit perlu berbaring selepas makan selama 2 jam dan tempoh sekurangnya ½ tahun. Pesakit juga tidak boleh melakukan kerja berat dan sibuk. Berehat ditempat yang sunyi 1 jam selepas makan.

Selepas 10 hari jangkitan, makanan utama yang disyorkan adalah yang mengandungi glukosa yang tinggi, biasanya adalah bubur, susu, telur, ikan, tauhu, ambil 50g protein kurang lemak setiap hari.

Ambil 2 gelas bamboo salt Pagi dan Malam atau boleh juga dijadikan amalan minuman harian. Kesan dapat dilihat dalam masa seminggu. Pesakit haruslah mengawal makan, dengan pengambilan makanan yang tidak membebankan sistem penghadaman.

1 comment:

  1. Rawatan secara Holistik utk pesakit hepatitis.Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre No 7 Jln SG 3/1 Pusat Bdr Sri Gombak Batu Caves Selangor. Hubungi Dr Wan 0196676236

    ReplyDelete